Warsztaty profilaktyczne

Przeprowadzona we wrześniu ankieta dotycząca zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w środowisku szkoły wykazała, że pewna grupa uczniów niewiele wynosi z zajęć profilaktycznych organizowanych w szkole poza godzinami wychowawczymi, a niektórzy, wbrew faktom, nawet nie dostrzegają, że takowe zajęcia się odbywają. Z pewnością warsztaty prowadzone w Szkole Podstawowej im. Róży Marii Zamoyskiej w Różance 12 i 19 listopada 2019 r. zostały zauważone przez wszystkich i każdy dowiedział się na nich czegoś pożytecznego. Oba zajęcia prowadził pan Paweł Szymański, socjolog, animator kultury, dyplomowany tutor, trener biznesu, coach, właściciel i pomysłodawca firmy PROGRES.

Pierwsze warsztaty pod hasłem „CEL – ROZWÓJ” z zakresu profilaktyki uzależnień i radzenia sobie ze stresem poświęcone były następującym zagadnieniom:

  • jak planować swój czas i organizować zajęcia,
  • jak być osobą bardziej asertywną (skuteczne techniki mówienia „NIE” osobom proponującym używki typu papierosy, alkohol, narkotyki czy dopalacze),
  • jak skutecznie wyznaczać i osiągać cele (techniki motywacji i koncentracji pomocne w nauce),
  • jak radzić sobie ze stresem i tremą podczas wystąpień publicznych,
  • jak zwiększyć pewności siebie.

Celem zajęć było zredukowanie  zagrożeń, jakimi są uzależnienia od alkoholu, narkotyków, dopalaczy oraz internetu, telefonu i gier.

Drugie spotkanie „(NIE)AGRESJA” z zakresu profilaktyki uzależnień poświęcone było uświadomieniu dzieciom i młodzieży zagrożeń płynących z różnych typów uzależnień. Przekaz ukierunkowano na poprawę świadomości i radzenie sobie z niebezpieczeństwami związanymi ze stosowaniem środków uzależniających (alkohol, narkotyki, dopalacze) oraz ukazanie ich wpływu na zwiększenie możliwości wystąpienia zachowań agresywnych. Na warsztatach dzieci i młodzież poznały umiejętności niezbędne w zastępowaniu zachowań agresywnych:

  • jak używki typu alkohol, narkotyki i dopalacze zwiększają ryzyko wystąpienia zachowań agresywnych,
  • jak zwiększyć swoje kompetencje społeczne,
  • jak zawierać nowe przyjaźnie,
  • jaka jest alternatywa wobec agresji,
  • jak radzić sobie z uczuciami, zwłaszcza złością i agresją, swoją i innych,
  • jak unikać sytuacji zwiększających ryzyko wystąpienia agresji, dyskryminacji, trollingu, hejtu, mowy nienawiści,
  • w jaki sposób radzić sobie ze stresem.

Na obu spotkaniach pan Paweł Szymański świetnie panował zarówno nad trudną materią przekazu, jak i nad wymagająca, bo zróżnicowaną, publicznością, złożoną z uczniów klas IV–VIII, a niekiedy nawet klasy III. W doskonały sposób stosował różnorodne techniki, od prezentacji multimedialnej poprzez ćwiczenia ruchowe i eksperymenty z ciekawymi gadżetami. Dzięki swoim umiejętnościom, niezbędnej dawce humoru oraz niewątpliwej charyzmie dotarł do wszystkich uczestników warsztatów.

Najlepszym potwierdzeniem tego, że zajęcia odniosły swój cel, jest nie tylko niesamowity aplauz dla prowadzącego po ich zakończeniu, ale i powracanie do treści warsztatów w wypowiedziach uczniów jeszcze kilka dni później. Z pewnością o tym spotkaniu będą pamiętali wszyscy przy wypełnianiu kolejnej ankiety.

Warsztaty zostały sfinansowane ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy Urzędzie Gminy we Włodawie, z budżetu rady rodziców oraz ze składek uczniów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.